Ömer YERLİKAYA
Dilek Bilge ve Gençoğlu Sokak On Üç Numara...
13.09.2023

            Dilek Bilge ve Gençoğlu Sokak On Üç Numara...

            Efendim ülkemizde şairimiz, şiirimiz, öykücümüz, romancımız tabiri caizse doğrusu kırıla gidiyor! Bu nasıl bir durum? Bence iyi bir durum, hiç değilse insanımız sanatın edebiyat koluna ilgi ve alaka gösteriyor. Kalite şimdilik düşük ama kimse anasının karnından usta bir şair, öykücü, romancı doğmuyor. Önemli olanı işe bir yerlerden başlanmasıdır. Bizde öyle yapıyoruz, bir yerlerden başlıyoruz. Bugün Anadolu da amiyane bir tabirle birkaç milyonun üzerinde insanımız şiir yazıyor, birde doğrusu geçmişimizi birazda kurgulayarak anı anlatı türünde yazmaya bayılıyoruz. Bu pahalılıkta hala iki yüz bin civarında yıllık kitap üretimimiz var, doğrusu bu bir rekor. Okumuyoruz ama işin garip yanı yazmayı çok seviyoruz. Sadece birkaç kitap okuyup sonrasında kendi yaşam öykülerini yazan, yazmak isteyen, heveslenen çok ama çok sayıda insanımız var. Bunları toplayıp bir araya getirince nasıl bir sonuç çıkıyor, pek çok insan gibi bende merak ediyorum. Pek çok insanımız da küçük şeyler yazıp çiziyor ama roman yazmaya cesaret edemiyor. Nedendir bilinmez, aklındaki düşünce kendincedir ama galiba bir roman hacimli olacağı için de bu yanı onu korkutuyor. Oysa romanın dokusu, konusu, zamanı, mekanı, karakterleri, dili bilme becerisi çok önemli, hacimli olup olmadığı bir şey ifade etmiyor.

            Edebiyatla ilgilenen insan, alt yapısını güçlendirmelidir. 

            Bunun için çok okumalı, okurken notlar almalı, zaman zarflarına, konuşma diline, karakter yapısına, betimleme gücüne, gözlem, analiz ve nesnel boyutuna, kurgu düzenine, üst kurgu biçemine yakın olabilmelidir. Okumadan iyi şeyler yazamazsınız, yazmadan da iyi şeyler ortaya koyamazsınız! O zaman bu ikiliyi birlikte defalarca kez kullanacaksınız. Özellikle face üzerinden pek çok eşimiz, dostumuz, arkadaşımız bir şeyler paylaşıyor, nitelikli olanı, olmayanı, değer ifade edeni etmeyeni bir yana, bir bakıyorsunuz öyle yorumlar geliyor ki, paylaşımcı kendisini usta bir kalem gibi görüyor. Bu doğru değil, paylaşımcıya verebileceğimiz en büyük zarar budur. En azından yorumlar paylaşımı analiz edecek bir boyutta olsa, paylaşımcı kendine çeki düzen verir bir takım dersler çıkarabilir. 

            Adalet Ağaoğlu Bir Düğün Gecesinde, romanda kullanılan anlatı tekniğinden farklı olarak karakterin iç konuşmasını diğerine yansıtmadan aktarmış, bu değişim Türk romanında ilk kez kullanılan bağımsız iç konuşma tekniği haline gelmiştir. Sonraki bütün yazarlar bu tekniği kullanmıştır. İşin garip yanı biz Adalet Ağaoğlunu beklerken batı bu tekniği birkaç yüz yıl önce kullanıyordu! Sonra ki soru şu; otuzun üzerinde ülke dünya klasiklerine kitap armağan ederken ülke olarak bizim tek kitabımız bile niçin dünya klasikleri arasında yok?

            Efendim bunlar derin konular, rahatsızlık verdiysem özür diliyorum. 

            Serhad Artvin Gazetemizin bu haftaki konuğu şair,yazar Dilek Bilge. 1960 Trabzon Doğumlu. Fatih Eğitim Enstitüsü Fen Bilgisi Öğretmenliği, Anadolu Üniversitesi Biyoloji ve Sosyoloji mezunu. Yurdun çeşitli yerlerinde ve KKTC de öğretmenlik yaptı. Şiir, öykü ve yazıları Kasabadan esinti, Deliler Teknesi, Eliz, Edebiyat Nöbeti, Güney, Tmolos, Sadece Şiir, Son Hasat, KE, Klaros, Roman Kahramanları, Şehir, BKS, Kıyı dergilerinde yayımlandı. Yazı ile olduğu kadar fotoğrafla da ilgileniyor. Ondan fazla karma sergide fotoğrafları sergilendi. Dört yıl edebiyat, sanat ve fotoğraf ağırlıklı radyo programı yaptı. İlk şiir kitabı Dağları Yürüten Rüzgar Seyhan Erözçelik şiir ödülü yarışmasında Sabri Önenoğlu destek ödülüne layık görüldü. Evli, Mehmet Alkım ve Umut Can adında iki oğlu var.

            Efendim Dilek Bilge’nin Haziran 2023 yılında Heyamola Yayınlarından çıkan yüz seksen sayfa hacimli Gençoğlu Sokak On Üç Numara isimli anı anlatısını okudum ve sizler için yorumluyorum. Ön söz Dilek Bilge iyi bir şair ve iyi bir yazar. Daha önce Dağları Yürüten Rüzgar isimli şiir kitabını incelemiş ve doğrusu hayran kalmıştım. Yazar, Gençoğlu Sokak On Üç Numarada çocukluğundan başlayarak kendinden, ailesinden, komşularından söz ederken bir şehrin elli yıllık hatırasına damga vuruyor. Anlatı da ben dili vurgusu kullanılıyor. Dikkatimi çeken bir şey diğer kişi ağzından anlatılarda iyi bir teknik kullanılmış. Geriye dönüşlerde fiiller, zaman zarfları, dili kullanma becerisi, anlatı sıcaklığı, yalınlık, içten bir anlatı zenginliği adeta göz dolduruyor. Özgüven yetisi yazara enerji dolu, pozitif bir katkı sunmanın yanında, gözlem, analiz ve nesnellik realitesini de yüklüyor.  Kusursuz betimleme, objektif bakış, olaylar ve insanlar, iç ses duygusu, yaklaşım, düşünce sezgisi, yorumlama becerisiyle anı anlatı tekniğine kusursuzca uyulmuş. Yan cümleler anlatı tekniğini besleyen bilgi aparatlarıyla donatılmış. İyi seçilmiş sözcükler, üzerinde çalışılmış cümle kurulumları, duygu yansısı olağanüstü güzellikte. Besleyici ve akıcı anlatı sizi kıpırtısız okumaya yöneltiyor. Her bir bölümü birer küçük öykücük tadında. Beğenerek okuduğum keyifli bir kitap, çok başarılı bir çalışma, kutluyoruz, alkışlar sizin için Dilek Bilge Hanımefendi.

            Gördüğüm bir farklılığı da anlatmadan geçmeyeceğim. Bazı yazarlar çalışmalarında ünlü düşünürlerden, yazarlardan önemli sözleri bir alıntı halinde sayfa başı, ortası gibi bölümlere yerleştirip, anlatıyı destekleyen bu sözlerle zenginlik katma düşüncesi taşıyor ve büyük araştırma ve emek harcanıyor, tabii ki katkı sunabilir ama okurken akışın içinde olma, satırlar arasında gezinme ve bir bütün olarak anlatıya yönelme daha önemli. Diğer durumda aklın bir kısmı alıntılara takılıp kalıyor ve galiba anlatının cazibesi bir parça daha azalıyor. Bence bu husus dikkate alınmalıdır.

            Serhad Artvin gazetesi olarak şair-yazar Dilek Bilge hanımefendiye sonsuz  başarı dileklerimizi iletirken ailesiyle birlikte sağlıklı mutlu yaşamlar diliyoruz.

                                                                                                                                           Sevgiyle kalın. 


Bu makale 533 kez okundu.

Yazarın Diğer Yazıları
Serhad Artvin Gazetesi © 2012 Tüm Hakları Saklıdır.
İnönü Caddesi. Karahan İşhanı No:16/A - ARTVİN -- Tel :0(466) 212 11 29 - Faks: 0(466) 212 38 84 - E-Posta: osengun{at}hotmail.com